1-31=SayaMintaMaaf

Mesej untuk warga PSIS[POLITEKNIK SULTAN IDRIS SHAH] atau sesiapa yang mengenaliku dan mesej ini diperbaharui dan diulangi bertarikh terkini dan jam terkini:

JUMAAT 29 JUN 2018 pada jam 2.58 pm

Warga PSIS, kalau ada perkataan ku yang keluar dari mulutku yang kau dengar dan menganggapnya perkara yang tidak baik, harap maafkanku, demikian juga segala tulisanku diblog buraqq ini jika ada kesalahan/kesesatan harap maafkan aku[ rujuk semula artikelku kerana mungkin ada perubahan disebabkan pembetulan] dan juga segala gerak-geriku.Demikian juga jika aku ada umpat dan maki dan tengking kamu.Demikian juga jika aku ada berkata tidak betul atau tidak tepat.Demikian juga jika aku ada mungkir janji.Demikian juga tentang segala reaksi dan interaksiku jika ada menyinggung perasaan dan berdosa, harap maafkan aku zahir dan batin.Jika kamu mahu penerangan lebih terperinci dosa dan kesalahanku yang mungkin atau tentu ada maka beritahu kepadaku  melalui apa juga cara termasuk melalui borang buraqq ini❌👉budaya salah iaitu mohon maaf zahir batin harus dibuang kerana permohonan maaf tidak menyebut dosa apa yang dibuat👈👉❌😮😕maaf zahir batin adalah budaya yang harus ditamatkan kerana cara permohonan maaf tidak terperinci

✔nota penting👉📋Sebenarnya permintaan maaf tidak sah dan dianggap tak berlaku permintaan mohon maaf walaupun dimaafi kerana dosa yang dibuat harus dinyatakan terperinci.

📋✔Perkataan maaf zahir batin ialah permohonan tentang dosa dan salah secara am,tidak terperinci.Permohonan seperti ini tidak menjelaskan apa dosa yang dibuat. Jika terperinci ialah seperti berkata “saya minta maaf sebab aku kata engkau gila”. Kalau sebut “Minta maaf sebab aku hina engkau” kurang terperinci tetapi kalau sebut “minta maaf sebab aku hina engkau dengan kata engkau gila” adalah terperinci.

Ada ustaz yang kata jika mohon maaf tanpa sebut apa perbuatan dosa secara terperinci, maka permintaan maaf itu dianggap tidak wujud. Saya setuju ustaz ini sebab boleh jadi seseorang tidak mahu memaafkan jika tahu dosa apa yang dibuat oleh orang yang mohon maaf. Jika sebut maaf zahir batin , maka kita tak tahu apa dosa yang telah dibuat pada zahir dan batin.


3 thoughts on “1-31=SayaMintaMaaf

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s